Чина на Мелхиседек, и десятъка за Христос
Думата за чин в нашия превод е съответствието за смяна ( ταξιν ) или подредба, но не и на позиция както изглежда. На някои места смисъла е за разлика. В Дн.1:20 за епископството на Юда се казва, че е „чин“, вероятно за да не се интерпретира неправилно от злонамерени. С корена "таз" на много други места в НЗ е представено някаква дума за подреждане или регулиране на нещо. На някой места се превежда и като покорство, но това е некоректно, това е отношение на един човек спрямо друг, докато тук става на въпрос за някакъв правилник или ред, като смените на левитите за служене в Храма.
Подредбата според реда на Мехиседек, а не според подредбата на Аарон има последователна връзка. В осемте стиха, в които се споменава за мистериозната фигура „Салимски цар“ и „княз на мира“ се прави връзка с Аароновото свещенство влязло в сила след построяването на Храма през 3120, на следващата година 3121 точно 1000г. преди голгота, бе жертвата на освещаване на Храма, а първата жертва започваща служението или самия „чин“ на свещенство в Храм започна едва на следващата година 3122. Тази дата се пада точно на 3*360=1080 след като Авраам даде десятък на Мелхиседек през 2042, 2042+3*360=3122. Годината се познава според броя на мъжете изведени от Авраам, 318=360-42, Авраам е бил на 42 години когато е започнал войната за освобождаване на Лот. Целия смисъл на тази война бе за да се срещне от Мехиседек и да бъде благословен от него, не толкова лично. Колкото от позицията на представител на Бога.
Така виждаме служението на Мехиседек е започнато от Авраам и съответно Левий и по късно левиевото племе продължават да служат на същото това място, където е служил нефилима Мелхиседек. На същото място и Христос установи служение този път точно 1000 след построяването на Храма и 2000г. от Завета на Същата тази планина Мория. Общо осемте „чина“ в Евреи са за да се изрази аналогията на служението на Мехиседек, Левий и Христос. Така десятъка, който трябва да се даде на Христос са десетте Божи заповеди, декалога получен от Моисей и дадени на народа, както и свещенството. Именно тогава подобно на Мелхиседек ще се даде на вярващия хляб и вино. И вярата ще бъде благословена от Царя на мира.
Допълнително ще се изясни, защо се даде десятък само от взетото от враговете, а не изобщо, явно еднократното даване бе за да се укаже началото, самото предаване на служението на друга личност.
No comments:
Post a Comment