Символизма на политиката в детската книга на Оз
Този пост е продължение на поста за тайните на Оз. Документалния филм имаше интересни идеи, с много лоша интерпретация и отвратителни лъжи за историята на парите. Започва се с твърдението, че купищата медни монети със съвсем малка стойност използвани през средновековието са били първите пари в римската империя. В действителност такива медни монети не биха били използвани с по-голяма стойност поради лесната си фалшификация, до времето на Нютон парите са били само от злато и сребро, а медните монети, където са били ползвани са били със стойност на съдържания материал. Едва когато Нютон започва да сече монети от студено пресоване или монетосечене, които много трудно и скъпо се фалшифицират започва ползването на пари в съвременния им вид необвързани със злато и сребро. Фактически навсякъде по света, където е имало парични взаимоотношения негласно се въвеждат пари без покритие на злато и сребро. Създадения от Нютон златен стандарт е метод за изчисляване на реалното количество злато и сребро в монетите и слитъците по негово време, без да се разтопяват. Фразата е била толкова добре звучаща на банкери и политици, че започва да се използва за пропаганда и надпис по банкнотите, че; "са обезпечени със злато и всички активи на банката". Въздухарска фраза за наивници, тя нищо не означава, като дори и преди нютоновото монетосечене съдържанието на злато и сребро е било често относително и променливо според политиката и икономическата ситуация. Но да се върна на символизма на страната Оз, която е важна, защото освен че се отнася до политиката е свързана и със света средната земя на Толкин.
В книгата естествено са заложени негови виждания и преживявания, аз ги споменавам, но не ги одобрявам. Ето и някои символи;
Изумрудения град на Оз - изумруда е зелен на цвят като доларите.
Следвай жълтите павета, неслучайно такива павета има пред БНБ, Баум тук говори за златното покритие на доларите, което макар и фиктивно и измислено е било широко разпространена вяра, че златото е пари.
Сребърните пантофки на вещицата от запада е указание за разоряването на много хора и дори банки от запада при отмяната на среброто като валутен резерв. Все пак това е бил правилния ход, хората не трябва да се будалкат в илюзии, среброто не трябва да е пари, съжалявам за възникналите проблеми на много хора, но това е правилния начин на действие. В последствие сребърните пантофки са изгубени в пустинята по пътя за Канзас, символ на отпадане на "сребърния" въпрос от дневен ред.
Вещицата на изтока - са банките около Ню – Йорк, които не успяват да се възползват от де монетаризирането на среброто, но преследва Дороти, авторовото виждане на идеята за социализъм, която е изповядвал.
Добрата вещица на севера и тази юга са идеологиите на комунизъм и тоталиризъм, които Баум е изповядвал.
Плашилото е презрителен образ на либералите, от демократическата партия и приятелите им от американското популистко движение. То е меко като либералните идеи и на едно място е разкъсано на части от крилатите плъхове, но после е събрано от страхливия лъв. Баум е презирал съпартийците си и ги е смятал за сламени глави, които все пак правят правилните неща, а накрая получават диплома в изумрудения град о магьосника. Либералите са тъпанари, но с образование е авторовото виждане.
Тенекиения дървар е презрително отношение към републиканците консерватори. Те са "консерви" без сърце. В книгата дърваря искаше сърце, символ на получената от Баум милостиня да бъде назначен да работи в републикански вестник въпреки комунизма си. Той получи накрая само часовник, но не и сърце, вестника, в които е работил в Дакота е бил затворен след няколко години, но това му е помогнало да направи кариера във вестник в Чикаго, които май е бил също консервативен. Нуждата от смазка е ирония за индустрията работеща с петрол. Като интересното е, че смазката е дадена от плашилото - либералите.
Страхливия лъв е известния за времето демократ, но носещ лош късмет William Jennings Bryan, който започва популистки да прави кариера като предлага въпроса за сребърния монетаризъм, но после се отказва от него. Заспиването на лъва в маковите полета е ангажирането му в опиумните войни. Тази личност е печално известния адвокат от процеса Скоупс срещу креационизма, нагласена работа за вдигане на цените на имотите в региона. Малко хора знаят, че това е първи съдебен процес заснеман и предаван по радиото. Самия процес е анулиран веднага след представяне на документите на щатския съд. Самия Брайан е бил еволюционист и е искал така да злепостави противниковата позици и да привлече внимание на либералите, но вместо това три дена след края на процеса получава сърдечен удар през нощта и почива в леглото си.
Магьосника от Оз, който не дава на нуждаещите се това, което им е нужно е образ на измамата на парите, а издигането му с балон е образ на кратките, но шокиращи икономически кризи превърнали се в кризи в живота на Баум, при които той на няколко пъти се е разорявал.
Връзката на страната Оз със средната земя е не само в сходния метод на символизъм.
Вярвам, че Толкин е виждал символизъм героинята на Баум в лицето на писателката Dorothy L. Sayers, присъствала на събранията на инклингите и чиято повест за "Човека роден да бъде крал" е била четена на няколко поредни великдена. Може да звучи странно, но Дороти е образ както на Галадриел така и на Голума. В литературните си произведения особено в повестта за човека роден да бъде крал е вдъхновила елфическата принцеса Галадриел. Сеиърс е родена на остров Ман, а Галадриел в едно от описанията е от острова Тол Ересеа, което е в противоречие на друго описание за произход от Валинор. Вероятно на Дороти са подарили книжка на "Магьосника от Оз" на рождения и ден като дете, както Голума е намерил пръстена на рождения си ден, или дори тя е откраднала книгата от някого на рождения си ден и е поискала да стане писателка. В биографията и се казва, че като тийнейджърка с е влюбила в някакъв известен писател, което е странно, защото те не са се познавали. После е съчинила, че той и е предложил да живеят заедно без брак, за да види до колко е сериозна. Реално Толкин е разбрал, че тя е искала да започне кариера, но са и трябвали връзки и пари, като се е прицелва във възрастен ерген, когото не е познавала, а после е съчинила историята за това че той и е предложил да живеят без брак, а всъщност е било обратното. Била е като голума стоящ сам на остров в подземно езеро с пръстен, на когото говори. След това е забременяла от някакъв шофьор подобно на мастия от магистралата, но този човек мистериозно се превръща в безработен търговец на коли. Криела е сина си и родила тайно като родителите едва тогава са разбрали, че е бременна.
Нейната биография, както и на другите символи във "Средната земя" ще се разгледат по-подробно друг път.
poetry, Tolkien
No comments:
Post a Comment