Saturday, March 12, 2011

Басня за Лъвът, маймуната и магарето с лъвска кожа

Басня за Лъвът, маймуната и магарето с лъвска кожа

Такава басня намирам в книгата на C. S. Lewis, The Last Battle от поредицата Хрониките на Нарния. Двата най-впечатляващи образа са на маймуната и магарето, те търпят драматично развитие в дълбочина на идеите и понятията, които преливат в язвително - сатирични потоци на литературен символизъм из широката фантастична равнина в света на Нарния. Олицетворението на лъвът е ясно още от предните повести, литературната хипербола е статична и опростена, читателя бързо може да намери директни връзки със сакралната личност на Спасителя.

Маимунския образ е по-сложен и комплексен, маймуната е по принцип сложно животно. Тя няма име, въпреки че е ключов герой. Като животно не е характерна за умерения климат на Нарния, а е пригодна за живот сред гъстата растителност в южните региони, живее на стада, като има една от най-добрите социални структури подобно на делфините, но за разлика от тях е хигиенно и сексуално нечистоплътна и извратена. Маймуните са едни от малкото животни канибали, а мъжките оставени само в еднополова среда си обръщат групово резбата.

Маймуната в Нарния обаче е говореща и има антропоморфно поведение, тя използва другите животни чрез внушение и измама, има отвратителни навици на хранене, държи се арогантно, нагло и противно.

До тук няма нищо конкретно, за да бъде идентифициран образът, но в една от репликите, когато започна да се представя за говорител и дори представител на Аслан пред говорещите животни от Нарния и го приравнява с чуждия южен образ наричан Таш, се разкрива политическата фигура използвала за първи път медиите и дори киното за сравняване на образите на Християнството и индуизмът. Това бе медийното чучело с псевдоним Ганди, до преди неговото популяризиране на запад, никой не бе допускан да се подиграва по такъв начин с вярата.

Магарето е образ на малоумната и слабохарактерна тълпа, а умрелия лъв, с чиито кожа бе наметнато е очевидно политиката и в случая разпадналата се британска империя.

Символизъм на мишката Reepicheep

Този мишок очевидно се превръща във вдъхновението за анимационните филмчета за Мики Маус на Уолт Дисни. Но самият Луис взима вдъхновението си от една стара английска фраза или понятие. „Църковна мишка” е фраза, която често може да се срещне в романите от 18-ти и 19-ти век в Британия и Америка, дори и името е свързано с понятието, ”църковните мишки” са наричани не просто религиозни хора, но и такива, които непрекъснато се оплакват от липсата на пари, на английски „cheep” е евтин или скръндза, а “reep” явно идва от creep – пълзене, презрителното отношение към молитвата на колене. Рипичип има все пак и персонализиран преобраз, разкрива се в книгата The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader , когато в разговор с един от младежите обяснява как в миналото е бил пират. От тук разбираме, че явно Рипичип е образ на „църковната мишка” Джон Дън, който е един от най-известните борци против робството, въпреки че в миналото е бил роботърговец. В книгата се говори именно за борба против търговията на роби, която е била възобновена през 20-ти век и то не в колониите, а чрез вкарването на емигранти в самата Британия.

poetry

No comments: