Интригите около Кеплер
В момента чета биографията на Галилей и ми прави впечатление множеството нередности около личния му живот. Роден патриции и то от най-знатния род на Медичите родителите му решават да го направят знахар, както повечето им роднини от прочутия род. Той решава да се заеме с нещо по-специално и с помощта на приятели и скромна заплата е назначен за преподавател по философия и математика в Пиза. Освен знатен произход, дворянските препоръки и заплата от херцогската нищо не е известно за математическите му способности, но поне за философските потвърждение са издадените памфлети по-късно. Галилей става преподавател, без да е известно дали притежава някакъв ценз. Следва прехвърляне в Падуа, съседната Венецианска република, назначен е пак за преподавател, но явно с доста по-големи протекции и финанси. В Пиза успява да влезе в кръговете на доминиканския и йезуитски ордени съдейки по множеството му контакти и така играейки двойна игра проправя пътя си в научната кариера. Тук намирам един факт, който предизвиква директно смущение, в Падуа Галилей оборудва към кабинета по преподаване на математика, леярна, ковачница, дърводелница и прочее работилници. Е това вече е прекалено, ние така и нямаме никакви математически трудове от него, а вече и леярна и ковачница е вече в повече като активност за всеки дворянин, особено от рода на медичите. Като се погледне и какви са "изследователите" на биографията на Галилей се разбира, че нещата са доста гнили, както и всички свързано със сектата на медичите и знахарството наричано медицина. Първият му поклонник е Vincenzo Viviani (April 5, 1622 – September 22, 1703) йезуитски монах, който явно е бил математик, но връзката му с Галилей е да се използва името на дворянина от рода на медичите за собствена кариера. Не е сигурно дали приписваните му открития не са били извършени от други йезуити. Следващият по-известен е Antonio Favaro (Padova, 21 maggio 1847 – Padova, 30 settembre 1922) вече не монах — йезуит, а определено чиновник на новосъздадената италианска държава. Негов помощник в математическите му изследвания е Кантор, който не е никакъв математик.
Ето и изводите, които направих за дейността на Галилей.
Първо не е бил преподавател по математика, а по философия и метафизика. Именно по тези въпроси са и всичките му публикации.
Второто по-интересно, Галилей не е изобретил телескопа. Какво като е първия публикувал откритията по въпроса. Този извод идва от реакцията на Кеплер на обявения вид конструиран от Галилей. Комбинацията от изпъкнала и вдлъбната леща не е най-доброто оптическо решение, то дава силно изкривяване на образа, и цветови смущения. Кеплер веднага след Галилей представя по-подходящата стъклена конструкция от две изпъкнали лещи. Галилей явно е използван от Кеплер евангелиста от Германия, нямащ връзки с йезуитските и дворянски кръгове на юг от Алпите. Кеплер е изпратил стария си телескоп на Галилей, когато е изработил по-добрия модел. Галилей вероятно само го е сглобил и то според описанието, което му дава правото на „изобретател”. Никъде не разбираме как точно е изработил лещите това не е голяма философия, но изисква специализирана пещ и майстор с доста опит. Както частите, така и описания какво да го прави са му били изпратени от Германия, така Кеплер намира по-изискана трибуна за философията си и дори за политиката на реформацията.
И трето не по-маловажно Галилей е бил също йезуитски монах като Вивиани, за това не е имал семейство и не става лекар. Жената и дъщерите му са стояли само в Падуа, където Фаваро ги е измислил в края на 19-ти век, той самия има две дъщери, доста интересно съвпадение.
Италианският йезуит е използвал откритията на Кеплер за кариерата си, но и той е бил използван за промоция на Кеплеровите идеи, за които със сигурност е уведомил всичките си познати придворни около кралския двор на императора за предстоящите "открития" на йезуита Галилей.
Така подобно на измислянето на името Николай Коперник, зад което Кеплер скрива собствените си идеи написани на латински и ползвани за политически цели с католическите философи. Се прибавят и връзките с Галилей, наистина гениален ход. Както е споменато на линка
Ето и игра на крави и бикове с имената на Коперник и Кеплер. Ето кой стои под псевдонима на Коперник, Niclas Kopernik, както е на немски, това е Johannes Kepler. Първоначалните публикации и разпространението на книгата на Коперник е от Кеплер мотивацията е политическа. Кеплер е изявен евангелист — реформатор и му е необходим "католически" авторитет за цитиране, за това той поставя на младежките си разсъждения за хелиоцентричната система католическо и не германско име, както и живот в епохата от преди църковната конфронтацията в Свещената Римска Империя. Така има възможност не само да цитира някакъв „древен” авторите, но и да разпростира идеите си извън страната и верската си общност. Неслучайно през 17-ти век неговите публикации са забранени, католиците не са толкова против астрономията, а тогава стоплят, че под научни и философски въпроси са умело прикрити евангелско - реформаторските догми на отявлен лутерани. Поляците за първи път превеждат неговите книги и то след груба хуманистична редакция едва през средата на 19-ти век, до тогава изданията са изключително от реформаторите.
Интересен и така наречения анонимен предговор на Осиандер, чието авторство е разкрито от Кеплер. Само той е могъл да различи чуждия текст в своите писания. Атеистите надигат неграмотен вой за прикрито отричане на хелиоцентричния модел, но всъщност става на въпрос за закачка с Кеплер. Осиандер е разбрал кой е автора и е поискал от издателя да вмъкне кратък предговор завършващ с фразата „не сме чак толкова глупави”, иронично послание към автора.
На снимката, виждаме как буквите в двете имена на немски език са удивително сходни и явно вероятността това да е случайност е много малка. Цели девет букви съвпадат, като дори първата си е и на мястото, а несъответстващите са съседни в немската азбука. Със сигурност Кеплер и Коперник да не са едно и също лице.
science, Kepler, star, history,
No comments:
Post a Comment