От къде долетя
митът за Дедал и Икар
Отново се натъквам
на познати лица, името Дедал се споменава най-рано в Илиадата на Омир, но
самият мит е доста нов. Според доста обърканото и непълно описание за историята
на прочутия полет на Икар и Дедал се разбира, че авторът е някой наречен Псевдо-Аполодор.
Фактът, че източникът е менте не смущава историците да оставят датирането от
миналото, а не от края на 19-ти век. Измамникът Sir James George
Frazer FRSE FBA OM (1 January
1854, Glasgow – 7 May 1941, Cambridge) публикува този автор с указание
за някакъв си германец, който обаче не е интересен, защото за него разбираме
пак по негово време. Самата дума Icarus идва от I carry . . ..
В мита за Икар и
Дедал има все пак някои странности, хората винаги са знаели, че слънцето е
доста нависоко и нагоре става много студено, восъкът би трябвало да се втвърди
много повече въпреки светлината. Восъкът е и най-неподходящия материал, за
каквато и да е дейност свързана с натоварване и освен за декоративни цели или
печати за друго май не е ползван. Явно става на въпрос за опасността от
водорода в балоните ползвани на времето да пренасят пощата и издигането на
балона не е стопявало восъчния печат по-хартиения плик, а от резкия спад в
температурата и издуването на плика от промяна в налягането восъкът се втвърдява
и става чуплив. В Германия няма инциденти с водородни балони до първата
световна, но в други страни, особено в Англия са били изказвани сериозни
опасения за сигурността и приложението на водорода е било силно ограничено.
Така в мита отразяват тези напълно основателни опасения. Ироничното и странното
британско чувство за хумор прозира и тук.
Споменава се, че
Икар не трябва да лети нито високо, нито ниско. При надуваемите водородни
дирижабли на времето е имало долна и горна граница на полет. Височината е ограничавана
от спада на подемната сила при ниски налягания на височина и липсата на
кислород за хората, не от слънцето както в мита образ на опасността от
възпламеняване. Ниският полет над морето също не е за препоръчване, поради
опасността при промяна на вятъра балона да бъде ударен във водата.
history,
No comments:
Post a Comment