В текста на Писанията има споменати две за жени с име Йезавел
Първото е в 1 и 2 Царе за жената на нечестивия цар Ахав, глави 1Цр.16,18-21 се описват греховете на царя вдъхновени от нечестивата жена, а в 2Цр.9 вече пророк Илия след избиването на валовите пророци идва и за Йезавел. Този пасаж не е интресен, това са политически пропаганди от Иберия, сред култури и народи отдавна претопени или премахнати от католиците, присъствието им в текста е поради силното влияние на кралете на Кастилия и Арагон над църквата.
Второто по-интересно споменаване е в От.2:20. Тук вече нещата са по-страни, Йезавел според текста е някаква си персона, която карала "слугите" да прелюбодействат и идоложертват. С това делото и свършва, не се споменава каква е тя там, от къде се е взела и как е успяла да омагьоса бедните тиатирци. Тиатир е била монашеска общност в сегашния регион Тренто в северна Италия и целия женски пасаж е неуместен;
Rev 2:20 Но имам против тебе това, че търпиш жената Езавел, която нарича себе си пророчица и която учи и прилъгва Моите слуги да блудствуват и да ядат идоложертвено.
Rev 2:21 И дадох й време да се покае, но не иска да се покае от блудството си.
Rev 2:22 Ето, Аз скоро ще я тръшна на болно легло: и ще туря в голяма скръб ония, които прелюбодействуват с нея, ако се не покаят от нейните с тях дела.
Rev 2:23 И чадата й ще убия с мор. . . .
Текста трябва да продължи с пасажа;
. . . И всичките църкви ще познаят, че Аз съм Който изпитвам вътрешности и сърца; и ще въздам на всеки от вас според делата му.
В следващия стих се разбира, защо този късен пасаж е набутан именно тук, поради споменаването на думата "останалите" в стих 2:24
Rev 2:24 А на вас, останалите в Тиатир, . . .
Отново по-късен пасаж;
. . . които не държат това учение, . . .
Ето и по-стария
. . . и които не са познали дълбоките работи (както те ги наричат) на сатана, казвам: Няма да наложа на вас друг товар;
Дълбоките работи на сатана и някаква си жена са доста далече едно от друго явления, но поради разделението на групи именно тук е подходящо да се мушне някакъв женски пасаж.
Заключение, и по-стария и по-новия текстове са от различни периоди на средновековието на нашата планета нито са интересни нито важни.
No comments:
Post a Comment