Коментари и сравнения на Исус Навин 20-24 глави
Книгата Исус Навин има един логичен завършек в края на глава 19. Където Земята е завладяна и разпределена според целта на пътуването и заповедите на Бог предадени на Моисей. От глава 20 започват описания за някакви странни събрания и решения, без особен смисъл за целта на книгата, да се опише не живота в самата земя, а нейното завладяване и разпределение. Тук ще дам моето мнение за пасажа след разпределението от глава 20.
Глава 20
"Прибежищни градове" в кратката глава 20 имаме описание на специални градове, в които да се бяга от някакви странни убийства. В този текст виждам следните проблеми;
1. Самия начин на описване на убийството е неуместно направено в нашия всят, а не в този на ситите. Убийството си е убийство и то не може да се разглежда като направено от омраза и без омраза, важното е самото дело на греха, а не настроението и преживяванията на грешника. Ако човек е в добро настроение и убие някого това е същото дело, както ако е в лошо настроение и извърши същото дело. Такова разделение на делата според някаква си ситуация на преживяване е начин за манипулиране на обществото от страна на обсебилите властта.
2. По времето на Иесус няма такова нещо прибежищен град
3. Повторението на глави 20 и 21 с Числа 35 показва, че явно в и петокнижието са вмъквани пасажи.
Глава 21
Разделянето на цели градове на левитите също е нелогично, защото левитите живееха заедно със другите племена, а не обособени в анклави както е в гл.21. Те имаха жилище, но не и ниви и стада, фактически те работеха на нивите и пасищата на други и за това получаваха десятък, не защото десятъка бе данъка, а защото той бе заплата за работата, която вършеха. В пасажа на ст.43-45 може би е измъкнат от края на текста свършващ в гл.19, звучи логично като край на книгата.
Глава 22
Имитацията на олтар от другата страна на Йордан е странна и може би нелогична, поне няма никаква връзка със целите на завземането на земята.
Глава 23
Не мисля че Исус Навиев има властта да свиква събрания и да се изявява като началник, той бе само главнокомандуващ военните действия, а не цар и началник. Със сигурност не и имал правото да говори от името на Господ или дори Моисей.
Глава 24
Вероятно само пасажа в ст.29-32 са отделени от края на гл.19 където е наистина завършването на книгата с описания на погребването на Исус Навин и Йосиф. Останалата част описва ненужни повторения от петокнижието. Сега виждам че връзката на Йосиф и Исус Навин е по важна от колкото изглежда, ще се разгледа по специално.
За сега това са само предварителни мнения за пасажа, има необходимост от още обяснения и изяснявания, но за сега само толкова съм намерил.
old testament -- - - -
No comments:
Post a Comment