Това е християнското наименование. Еврейските са няколко, по превилно е да бъде, според мен празник на възклицанията.
The feast of trumpets
23 Господ още говори на Моисея, казвайки: [Gill, Poole, TSK] 24 Говори на израилтяните, като речеш: В седмия месец, на първия ден от месеца, да ви бъде тържествена почивка, спомен с тръбно възклицание, свето събрание. Num 29:1; [Clarke, Gill, Poole, Scofield, TSK] 25 [В него] да не вършите никаква слугинска работа и да принасяте жертва чрез огън Господу. [Gill, Poole, TSK]
Стих 23 и началото на 24 посочва начина на идване на наредбата Бог говори на Моисей той на хората. Следва не случаен избор на седмия месец Тишри, седем е числото на Божията пълнота, тогава се смята, че народа е влязъл в земята и е съборил стените на Йерихон, 'Домът на Луната'. Луната е символизирала Божието слово и в текста няма указания, но мисля, че този град наистина е служел за място от където е идвало временно Словото на земята, но както виждаме това вече няма да е така и всички вещи е трябвало стриктно да се предадат на новите носители на Словото, левитите. Думата за ден не присъства на това място и предполагам, че става дума не за първия ден, а за първата събота на месеца. Сега евреите ползват първия ден на септември но това няма нищо общо със Библейския текст. другото откритие е че не се споменава с какво се възклицава, поне не и на това място няма дума за рог или тръба има само възклицание или вик или призив. На други места много подобни на това включително и в НЗ има такъв пасаж. Значи, получава се на седмия месец на седмия ден което според моята теория е ден номер 217, а като се извадят пълнолунията и новолунията общо 7 + 6 се получава ден 204.
Поради изключително краткото обяснение на този текст тук всичко трябва да се търси из следващите пасажи с ключови думи възклицание и събрание. Много неизвестни има за този ден, най голямото е защо ще има събрание като нищо не се казва какво ще се обсъжда на това събрание? Според едната ми теория това събиране в събота е да се започне гроздобера в следващите описания имаме деня на изкуплението, на него не се работи, но мисля че тогава е бил дена на събиране на обраното грозде и евентуално пресоването. Другото предположение за сега е, че до петъка 15-тия ден, дена на 'скинопигията' или шатроразпъване са само приготовленията, а излизането на шатрите е било съчетано именно с гроздобера.
Осмисляне на други версии ще има в допълненията.
А и ето и по съвременната равинска версия но небиблейска на руски. Дори те си признават че сами са си измислили обичаите и в различните региони са различни.
No comments:
Post a Comment