Думата за гумно е архаизъм за мястото, където са се събирали снопите, развързвали са се , върша ли са реколтата и са веели овършаното, така хвърляйки нагоре зърното вятъра е отвявал, слама, люспи и други примеси, като на земята е падало само зърното.
Тази процедура е била последвана и от Иесус. Той биде отрязан и вързан като сноп от земята, като бе отделен от народа чрез ръката на фарисеите, първите жетвари. В миналото сноповете са се вързвали от бурен растящ между житото, този бурен изиграл тази роля бе предателя. В деня на първите плодове снопа бе развързан, другите апостоли се разпръснаха, а бурена бе изхвърлен, Юда се самоуби. След това в деня на педесятница Иесус се възнесе и от небето, от там обратно падна Светия Дух, точно както се вее зърното на гумното или "ташинг флоор". Забележете, че се възнесе възкръснало тяло, а не старото тяло символизирано от ечемика, представляващ СЗ, а новото тяло, житото представлява НЗ.
Гумно се среща на две места в НЗ, Мт.3:12 и Лк.3:17 ( αλωνα ), фразата завършва и други гръцки думи, които май не са свързани освен може би ( λαλων ), вероятно дума за духовно говорене.
В СЗ се среща еврейската H1637 "горен".
Първото гумно е мястото на оплакване на Йосиф, малко странно, но в негов "стил", Йосиф е представител на Словото в Месията.
Според КДВ в Из.22:29 няма думата за гумно, има я на няколко пъти в Чс, и Вт., в Лв. напълно логично отсъства, левитите нямат място там, при работата на хората на земята.
Следващата поява на реално гумно в действието е това на Гедеон. Това е много важно гумно, там за първи път Бог се изявява на човек чрез вълната и росата. Вълната е образ на облака или духа около душата на човек, росата е плода на небето. Чрез този експеримент Гедеон видя, че не само неговата душа е одобрена от Господ, но и гумното ще бъде посетено чрез небесна намеса. Много коментатори критикуват Гедеон за тази постъпка, но това е нещо, което и хората служители трябва да направят, първо да получат лично одобрение, след това то да се разпростре и върху земята, на която е събрано и Словото.
Третото гумно е на Вооз, там бе заченат Овид, дядото на царя. Предполагам това бе единственото място, където Вооз извърши свещеническите си задължения. Следва гумното където умря Оза, простирайки ръката си към ковчега. Прекалено сложен символизъм, Оза щеше да умре и другаде, но символизма на пръв поглед ми изглежда така. Воловете - работата, могат да застрашат Светия Дух - ковчега, човешката сила не трябва да се меси при вършенето, това е работа на воловете. Оза бе овършан за да се покаже на това място, какво се случва с плътта на човека, естествената сила е отделена, както люспите на зърното.
Следващото гумно е мястото, където се принасят в жертва на ангела овцете, за да не изтребва народа след преброяването. Душата на човека ще последва и плътта при окончателното слизане на Духа. Сравненията с гумното в СЗ са само предварителни предположения.
No comments:
Post a Comment