Wednesday, October 29, 2008
28.10 17:35 - Машината която ни направи . . риби
BBC The Machine that Made Us 2008
Е сравнително нов документален филм, в които автора разглежда историята и технологията на печата каквато е била по времето на Йоханес Гутенберг, Johann Gutenberg. Стигнах до няколко открития във това предаване, няма да го разказвам целия филм само какво намерих аз във филма. Йоханес има рождено име което се превежда "конско месо" и за това се разпространява официално това значещо "добра планина". Родния му Майнц е загубил облика си от негово време след бомбардировките по време на втората световна, и останките на стените на църквата в близост до родната му къща изглеждат апокалиптично, а на мястото на къщата стои билборд с нарисувана фасадата. Той е потомък на сравнително богато семейство ковачи и златари, а в местния университет получава рядкото за времето си образование. Интересното е, че дори и за човек като него образован и заможен книгите са скъп лукс, ироничното е че те са по скъпи дори и от златото. Освен високата цена ръкописните книги имат и един друг недостатък, ръкописа дори и на стар и известен текст не само, че може да бъде сгрешен и от опитен преписвач, всеки ръкопис има личен елемент и се приема от читателите повече като писмо, не както масовото печатно издание, като сигурна истина. Човек приема преписа с уникално съдържание както едно бижутерско изделие. Йохан е човек с идеи, той бързо разбира че в родния му град те няма да бъдат приети лесно и заминава за близкия Страсбург, където смята че способностите му на ковач и идеите за бизнес ще могат да се приложат в град който е религиозен и финансов център. Една от идеите му е обяснена във филма, да се направи специално огледало подобно на сателитните чинии днес които да поемат смятаното за свещено излъчване на реликвите на католическата религия. Той дори започва реклама според която има специална технология на обработка на метала да поела лъчението на реликвите. Местните свещеници обаче не ентусиазирани от тази идея, а и настъпват времена в които към реликвите се влачат всякаква измет, а не доходоносни поклонници и показването на реликвите е преустановено за масовата публика с ироничното обяснение за опасността от масови зарази. Проблемите в бизнеса му не са само тези и той се връща в Майнц където започва първия в света процес на печатане. Предполагам че неуспеха в Страсбург не е охладил религиозните мотиви на бизнеса, защото първите неща за печатане са прочутите индулгенции, които за католиците са някак по духовни от парчета дърво от кръста и камъни от гроба и прочее дивотии. На индулгенциите все пак са изброени реални грехове и с купуването на такъв текст ако не опрощение то поне напомняне за тях може да доведе до положителен психологичен ефект. дали бизнеса е наистина доходоносен не ясно защото Йохан е отстранен от съдружниците в съда по обвинение в злоупотреби
Няколко думи за самите преси, те не са нищо особено, чекмедже на плъзгачи придвижва листа с отливките метални букви под солидна дървена рамка с дървен винт, които с лост се завърта надолу за да отпечата листа. Най важното в технологията са отливките на буквите, явно именно той се е досетил, че са необходими следните изисквания. Буквите по тази технология трябва да имат стабилна и масивна основа, да приличат на квадратен "патрон". Това е много важно, защото ключа за качествения печат в тази преса е доброто закрепване и подравняване, както и събиране и разглобяване на матрицата. Необходими са и много точни копия на "патроните", явно е изобретил и специалния калъп за отливки, който позволява бързо изстиване, без деформации както бе показано. Такава форма на основата и по подобен начин се правят и днешните стругарски и фрезистки ножове.
За мен бе интересно и друго пресата с винта е почти копие на винарските преси ползвани в региона на Майнц и другаде във Франция, такива преси не се ползват в нашия регион или дори Италия и Испания. Убеден съм че това е оказало силен тласък на откритието на Йоханес, някой стари преси се съхраняват в местна църква близо до града, като чели да свидетелстват за изкупителния характер символизиращ винопроизводството по Библейския стандарт, макар в библията виното да не се пресовало, а мелело според моето откритие.
Друго интересно нещо е в портрета му, към края на живота си той печели благоволението на градските управници явно видели резултатите на стартиращия бизнес с печатането и решили да го ползват като символ на града. Водещия на филма забеляза с британския си хумор "рибената" му брада. Мисля че така и древните юдеи са раздвоявали брадата си и тя е заприличвала на рибена опашка. Явно рибата не е християнски символ, а юдейски. От това заключавам, че печатането, което сега се ползва от мнозина за пропаганда е Божия план да се разпространи Евангелието до всеки. Не само индулгенции, но и Библията бе една от първите книги отпечатана на неговата преса. Отново иронично, но именно индулгенциите дадоха старт на индустрията, довеждайки технологията до масово производство, но и Лутер е започнал критиката им с брошури печатани на същите машини, както и своите 95 тезиси, в които за първи път има масово разпространена критика на църквата. Книгите на латински на Еразъм също са критични, но те не са подобните на вестници издания на Лутер.
Символизма на рибата разгледан в по предния пост явно е много по важен за нас и ще се разглежда все по старателно.
http://www.historicalprintshop.com/web_pages/P/printing.graphic.arts/printing.graphic.arts.html
Автор: bogoizbrania Категория: Наука
Прочетен: 6 Коментари: 0
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment