Thursday, October 16, 2008
03.10 15:27 - Жените и войната в Библията
В книгата Сд.4:17-24 има странна война или по скоро завършила странно. В първата част се говори за пророчицата Дебора, която е идеолога и организатора на сражението и политическия лидер започнал съпротивата срещу врага на Израел. Следва започване на сражението, в което сепцчастите на нефталим и завулон командвани от Варак изколват хаанаците, за поробването има причина, хората сториха зло пред Господа и за това бяха подчинени на на хаананския цар Явин и военачалника му Сисара. това място е едно от малкото, в което се споменават царя и военачалника един до друг, като както виждаме военачалника е и също поробител и отговорен за страданията на народа. Този факт както и факта, че Сисара бе военачалника бе побягнал от Варак и бе потърсил убежище при Яил жената на кенееца Хевер, потомък на Мойсеевия тъст Овав ме наведоха на следния извод. Сисара не случайно виждайки жена насреща си решава бързо да се скрие при нея, според мен това е така, защото Сисара е също жена. Някой коментатори се учудват как така военачалника търси да се скрие при жена, ако той е също жена то това би било напълно естествено.
Ето и номерирани доводи за женската ми интерпретация;
1. Явин и Сисара са твърде близки и са взаимно отговорни за поробването или угнетяването, предполагам че са били семейство.
2. Военните действия са организирани от Дебора също жена.
3. Има описания, че хаананците са били не само морални уроди, но и мутанти и жените сигурно не са били подминати от биологическата деградация, може би и за това Варак не е трябвало да получи слава от похода си, не само командира, но и войниците са били жени.
4. Естественото общуване и удобното настаняване в женската шатра на скитащото племе също подкрепя, че Сисара е жена.
5. Яил не се страхува от нея и не се плаши, че ще се злепостави пред съпруга си приемайки чужд мъж в шатрата си.
6. Сисара е убита не с оръжие, а с колче за женска палатка, текста иска да ни каже, че Бог не я признава за войн, а показва къде и е било мястото, а тя неподходящо го напуска.
От тази история има следния извод, Господ имаше проблем с жени и за това прати жени да да го разрешат. Имаме две жени победили в тази война, пророчицата Дебора е израелка и жената потомка на роднина на Моисей. Във войните на Израел левитите винаги участват по някакъв начин, макар и не на бойното поле тяхната роля е да свидетелстват на истинската Божия армия от ангели, кои хора са наши и кои са за унищожаване. Тук тази роля бе поета от далечна роднина на Моисей, а в този сайт тази роля е поета от най добрия му ученик, от скромност няма да посоча кой е :-).
Тази глава има и нравоучително продължение и днес, и днес виждаме как американските Явин и Сисара се опитват да угнетяват Божият Израел, но именно кенеиката от Аляска ще забие колче в главата на Сисара. Женската шатра е мястото където американската Сисара се провали, сега тя е излязла да се бие за властта, но ще получи малко мляко преди с колче да бъде закована там където и е мястото, на което не стои. Символизма на водата и млякото не го разбрах за сега, ще се разгледа по подробно в бъдеще.
Друг път ще се разгледа случая в който жена уби един бунтовник и самозванец в Сд.9, за да няма преплитане и объркване на символизма.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment