Wednesday, February 11, 2009

Кои е автора на Евангелие от Лука

Идеята за Евангелие от Лука и Деяния на апостолите да са написани от Лука е интерпретация на пасажи в средата на Деяния, където от даден момент има писане от първо лице малко след появата на името на Лука. Подобни граматически врътки никога не са ми харесвали, защото те са доста опасни интерпретации. Човека писал за Иесус е трябвало да има специални пълномощия за това. За да бъде Евангелието Божие Слово, то трябва да е поръчано от самия Иесус. В самото му начало Евангелието започва с обръщение към някого и с уверение, че автора се познава с тези, които са били от началото, което показва някакъв начин за присъединяване в последствие, също и начин за следване на Христос лично, но в следващ етап на неговото дело. Единствената кандидатура, която ми идва в главата за сега е Павел. И мога да изясня аргумента за писане от първо лице. Тогава, в този момент, Павел е започнал самото писане, като е добавил предхождащите събития по памет и за това не е писал от първо лице. Павел е и единствения, който не е бил от самото начало ( αρχης ) Лк.1:2. Подобно на Моисей, който започва описанието на сътворението още от преди започване на времето и в момента на създаване на пространството и материята. Така и Павел е започна Евангелието на "Лука" според описанията на апостолите, които са били с него. Подобно на апостолите Павел е бил твърде млад, когато е убиван Стефан и когато вижда видението на Христос по пътя за Дамаск, но там има и една много интересна дума ( αυτοπται ) преведена е като очевидци, единствените очевидци, очевидно са тук в Лука 1:2. В Лк.1:3 Павел или автора е "изследвал" ( παρηκολουθηκοτι ) и е писал на "почтения Теофил" някаква важна личност ( κρατιστε θεοφιλε ) както се интерпретира това са писания използвани за защита пред съдът в глави на Деяния 23 и 24, чувал съм и такива интерпретации, така че начинаещите вярващи да не мислят, че постинга е някаква революция на НЗ. Смятам обаче, че този загадъчен Теофил всъщност е някакво обръщение към Бога, едва ли някой ще си слага в името Бог, дори и bogoizbrania е само указание за блога, не мое име. "Кратисте" е обръщение към пак Теоса, с което се засвидетелствува, че писанията са написани по поръчка на "Божията мъдрост" или нещо от вида на покоряване на Бога и мъдростта от него, "Теос" и "филе". Стих 4 също трябва да се преформатира като превод, защото дори буквалистичните руски и английски са се отметнали на интерпретации. За да не се отплесвам в множество цитирания, ето директния превод от интерлинеар; ЗА КОЕТО УЗНАВАНЕ ЗА КОЙТО СА ПОУЧАВАНИ СЛОВОТО СА СИГУРНОСТТА 4 ινα επιγνως περι ων κατηχηθης λογων την ασφαλειαν (Luke 1:4)

No comments: