Monday, February 23, 2009
Брадата и косата
Всички ние включително и аз сме свикнали да виждаме рисунки на Авраам, Моисей и на другите еврейски персонажи с големи и дълги бради. Ако обаче се вгледаме за споменаване на вида на лицевото окосмяване на старозаветните личности ще намерим само на няколко места, косвено споменаване и то не много сигурно за брадата. Разбирам че и не се споменава никъде да се поставя някакво правило за прическа и следователно това трябва да ни наведе на мисълта, че както косата, така и брадата са били обект, не на свободно избираема ориентация, а на някаква подразбираща се и общоприета мода.
В НЗ все пак има няколко места където не се говори за брада, но има остригване на коса. Едното е в Дн.8:32 където се цитира за сравнението на стригача на агнето, ( κειραντοςα κειροντοςτσβ ).
Следващото стригане е в Дн.18:18, което е интересно. Тук се казва, че Павел се остригал, защото така бил решил, но не е ясно кога и защо е станало всичко това. Стиха е неясен, но в пасажа се описва за пътуване и не е ясно какво значи това остригване, не е сигурно дали последната фраза "имаше обет" значи това, защото "обет" е също и молитва и вероятно става на въпрос за подготовка за важното за служението пътуване до Ефес. Там стои дълго време и има важни контакти с много хора от целия регион и други високопоставени лица. Стиха би трябвало да има смисъл, че в Кенхрея в главата му е дошла тази нужда или там е обявил пред братята публично за плановете си в Ефес. Стиха се отнася именно за това пътуване не за него лично.
Третото място е за "остригване" на главата е в 1Кр.11:6 където се споменава че не е правилно жената да се стриже или бръсне, двете са равнопоставени, а е логично, че човек не може да не си подстригва косата. Всъщност стиха въобще не говори за коса а за някакво "покриване" на главата. Мисля че в този пасаж се споменава за някаква практика, не свързана с косата, а с главата за да се извършват духовни функции. В Дн.21:24 Павел прави същото с други мъже за да влезе в Храма и да покаже своята вярност към Закона.
Едно от най притеснителните неща за брадата в СЗ е, че думата е същата както и думата за възраст и старост. Получава се впечатление, че се отрязва не косми по лицето, а някакъв белег или символ с, който са се указвали годините. Нещата са много несигурни защото в ритуала за остригване на назирея се споменава за една и съща процедура както при мъжа така и при жената, и за двамата се споменава да си бръснат брадата. За стригането на Самсон се споменава само за чудотворната му коса със седем плитки, но за брадата нищо не се споменава, а това все пак е важно защото няма ясна граница на брада и коса.
Единственото сигурно място, в което се споменава за фризиране, е за едногодишното подстригване на косата на Авесалом, само при него стигането не е свързано със Закона. Всяко друго място, в което се споменава за фризьорска манипулация е несигурно. Най странено е в Мх1:16, там само в нашия превод думата за плешивост е сравнена с лешояд, докато в другите преводи е плешиви орли. Сега се сещам, че "балд айгъл" е това на аватара ми и напълно е възможно тази дума да значи нещо като боядисване на косата. Хората са се изрусявали, за да изглеждат по възрастни. Никъде не се споменава за боядисване на коса и най вероятно това има впредвид Павел като казва че е срамно за жена да си "стриже" косата, става на въпрос за боядисване и състаряване.
Да спомена все пак крайния си извод от бръсненето, явно евреите в миналото са били като азиатците или елфите на Толкин, не са им растели косми по ченето. Въпроса ще се разглежда за в бъдеще.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment