Животът и животното на вярата
Животното в Библията, което символизира духа на вярата е камилата. Камилата има няколко особености, Библейската и е, че е единственото нечисто животно споменато преди Моисей, нечистите се споменават за първи път в Левит, където се забранява яденето им, забраната се повтаря във Второзаконие. Естествената особеност на камилата е, че е най издръжливото животно, ако не и се налага да спи или яде може издържи най дълго на движение с товар, на най екстремни температури, както положителни така и отрицателни, може да изкара и най дълго без вода, повече от седмица, което за топлокръвно животно е постижение.
За първи път камилата се изброява като едно от притежанията на Авраам, като е споменато като последния номер 7 в Бт.12:16. Авраам е патриарха на вярата или казано схематично, от него започна правата вяра и тя дойде натоварена на камила. Тоест истинската вяра завършва с камила, вероятно с товар.
Втората камила е в не по малко важно място, Бт.24:10, едно от най често цитираните послания за появата на църквата. В пасажа имаме анонимен слуга, образ на Светия Дух, който тръгва с 10 камили, за първи път се появява числото на Закона, доста преди Моисей и то е натоварено на камили. В главата се описва детайлно сипването на вода както на анонимния слуга, така и на 10- камили, които като чели са не по маловажни за намирането на булка за Исаак от всичко останало в този велик момент на пророчески символизъм. Логично е, че 10 камили са наследени от Исаак, върху тях идва Ребека и слугините и. Но Яков се сдобива с камили отивайки при чичо си чрез собствени усилия. При него в Бт.30:43 камилата е номер 4, като дори е преди магарето, символ на пророчеството или е с него в третата група. Следва качване на идолите от дома на Лаван в седлото на камилите, както и децата и жените общо 16 на камили. В Бт.32:15 е малко странно разделяне на 5 стада домашни животни, като камилското е номер 3, след козите и овците, но преди крави и магарета. Защо камилите са 30 не е ясно за сега, освен че 3 е числото на третия Завет, а 10 на Закона. Всяко стадо символизира един от петте Завета, които предхождат идването на Светия Дух. Стадата вървящи пред Израел и посрещани от Исав символизират сближаването и обединяването на Стария завет, във връзката на вярващите и Светия Дух.
Камилското ода в Битие завършва с кервана исмаелтяни, носещи неща много подобни на донесените при раждането на Христос. в Бт.37:25 те натоварват пребития и окървавен Йосиф, на път за Египет. Семейството на бебето Христос също отиват бързо към Египет, вероятно по същия път и също на камила.
В Изход камилата е второто поразено животно от язвите на Моисей, споменава се след магарето, но преди кравите, които обожествяваха и овцете. Това показва, че в "Египет" вече няма нито пророчество, нито вяра, нито служение, нито изкупление, май само очистването е останало, козите често се крият по скални дупки и може да са оцелели.
В Съдии камилите на мадиамците опустошават земята подобно на скакалци, но те са пленени от малката армия на Гедеон. Следва тотална разправа с наглите мадиамци, които са се възползвали от все още рядко населената земя за да се разполагат свободно. Златото взето от украшенията на камилите обаче е ползвано неправилно от Гедеон, което предполагам показва, че не трябва да се приема никаква чужда вяра. Днес във християнството има много мадиамци, които трябва да се поразят както в „деня на мадиама“.
В книгите на Самуил има три камили, като всичките са на амаличани, вероятно са потомци на тези, които Яков е подарил на Исав в Битие.
Новозаветната камила ще се разгледа в последствие. Old testament,
No comments:
Post a Comment