Змии в Библията
За сега ще се разгледат само Новозаветните влечуги, за СЗ вероятно ще се отдели отделно изследване.
Първото влечуго се примъква във НЗ в знаменития пасаж в Йоан 3:14, символизма е от ясен по ясен, змията е издигната за да погълне другите змии, които мъчеха хората. Паралела е много интересен, поради недоволство върху хората идва наказание от змии, но образ на змия издигната на "най-високата върлина" или по скоро на издигната напречна греда спасява хората, така днес за да се спасим от древния преобраз на "горителните змии", трябва да погледнем на издигнатата "змия". Тук би трябвало да се отклоня малко от стриктната хронология и да спомена, че случката в Числа се споменава и в 1Кр.10:9. Така се потвърждава общия паралел на двете книги, Числа е четвъртата книга на СЗ, а 1Кр. е Четвъртата книга на декалога на Светия Дух, написан от Павел. Смисъла на дадения пример е и в причината за проклятието. Христос обяснява,че вече не може да се избере дали да вярваш или не в Христос, хората са нахапани от либерализъм и сатанизъм, и единственото отърваване е в кръста.
Второто появяване на змия е в Мр.16:18 ( οφεις αρουσιν καν θανασιμον τι πιωσιν ου μη αυτους βλαψη . . . ). Още от пръв поглед се вижда, че превода е некоректен ( οφεις αρουσιν ) значи "змията издигната", не „ще хващат“. ( καν θανασιμον ) "кан Танасимон" е много особена форма на смърт, но със сигурност се отнася до змията, не до тези на които се говори, Иесус говори само за собствената си смърт, за чуждата друг се занимава. По натам в стиха се посочва случая в Числа, каквото са поели отровно, няма да ги навреди така като и предците им в пустинята се изцеляваха гледайки към змията на Моисей.
Третата змия е в Мт.7:10, Когато е необходимо Евангелие за хората символизирано чрез рибата, човек няма да получи змия. Издигната змия е символ на Христос, но живата змия е символ на наказанието. Точно този стих изяснява защо веднъж змията е зла, а друг път спасява. Змията не е дявол, тя е прокълната, тоест змията в Едем е змия на доброто и разума, когато бе прокълната разума изчезна и змията стана символ на първото проклятие произнесено от Бог срещу някого. Така сега змията не е свързана със познание или мъдрост или нещо хубаво, а е само символ на проклятието от Бог. Издигането на проклятието по правилния начин ще освободи хората от тяхното си проклятие.
Четвъртата змия е в по предния пост за Мт.10:16 вече разглеждано.
Петата змия е в Мт.23:33, експресивното изражение за змията рожба на "ехидна", което е всъщност проклятие за отиване в ада достатъчно ясно посочва, какъв е смисъла на змията. Ехидна има и в Дн.28:3, където обаче не е спомената думата за змия а само ехидна и звяр "терион".
Шестата змия е в Лк.10:19, стиха след суперсензацията за местоположението на дявола, не е да се стъпва над змии, което е пълна глупост на преводите, а е ( πατειν ) да се ходи със змията или в смисъл кръста. Думата за скорпион ( σκορπιων ), всъщност е дума която навсякъде другаде, освен в 11:12 и на три места в От. е преведена като пръскане или разпръсване. Тоест смисъла е, не че ще се стъпва на змии и скорпиони, а че ще се ходи с кръста със змията и ще се пръсне силата на врага.
Седмата змия е като в Мт.7.
Следващите змии са двата цитата в 1Кр. и 2Кр., както и три змии в От.
new testament,
No comments:
Post a Comment