Thursday, July 9, 2009

Декалога на родословието и книгите

Декалога на родословието и книгите

В края на книгата Рут за споменати 10 имена на хората от Христовото родословие. Решението Христос да бъде от родословието на Юда става когато се ражда четвъртия син на Яков – Юда. За сега е трудно да се анализира напълно връзката между имена, книги и номера на Закона. Но в този пост само ще положа основата за бъдещи изследвания, като разгледам другите споменати 10 имена от родословието и едно женско Тамар. Символизма на Тамар и Юда ще се разгледат в отделен специален пост, ето защо името и ще се пропусне в този пост.

1 – Фарез

( H6557 פּרץ perets peh'-rets The same as H6556; Perets, the name of two Israelites: - Perez, Pharez. )

Среща се 8 пъти в книжния декалог, в тази книга 3. Смисъла на името е че Фарез си е направил пролом. Той е единствения, който има нещо свързано със създаване в името си. Предполагам за това като номер едно е свързан със Битие. Както Бог направи материалния свят едновременно с пространството както се казва в Битие 1:1 така се и родиха и близнаците Фарез и Зара. В гръцкия ( φαρες ) „фар“ е част от думата за фарисей, предполагам о там идва фарисейството или поне името му, 10-тия преди Давид.

2 – Есрон

( H2696 חצרון chetsrôn khets-rone' From H2691; courtyard; Chetsron, the name of a place in Palestine; also fo two Israelites: - Hezron. )

Среща се 9 пъти, тук само 2. тълкуванията са различни и странни, Джеймс слага съдебен двор, другаде е ограден със стена. Понеже и двете значения имат отношение към книгата Изход, която е книга на съденето то вероятно името му е свързано с осъждане на едни и спасение за други. В гръцкото му име има „ром“ ( εσρωμ ) което е свързано с ремата и с „ромфаята“ и други. В специален постинг споменах, че няма такова нещо като рим-град, а това са варианти на някаква духовна сила, присъда, решение и подобни.

3 – Арам

( H7410 רם râm rawm Active participle of H7311; high; Ram, the name of an Arabian and of an Israelite: - Ram. See also H1027. )

Среща се само тук 2 пъти. Според тълкувания е „високо“ или „възвишено“. Предполагам, че се изяснява смисъла от гръцкия ( αραμ ), „рам“ е срияка сързана с писанията. Именно третата книга Левит е най важната книга, чиито писания се изпълниха и завършиха в делото на Христос.

4 – Аминадав

( H5992 עמּינדב ammı̂ynâdâb am-mee-naw-dawb' From H5971 and H5068; people of liberality; Amminadab, the name of four Israelites: - Amminadab. )

Среща се няколко пъти но все за разни хора, значението веднъж е че хората са либерали, нещо неуместно за родословие. А друго тълкувание е; „моите племена са благородни“. Понеже четвъртата книга е свързана с описание от народа на получаването на закона, то явно значението на името не е както споменава Джеймс, предполагаемо повлиян от консервативния превод на КДВ. На гръцки ( αμιναδαβ ) изглежда като сбор от „умин“ и „давид“ или втората сричка на „дунамис“ и давид. Предполагам смисъла се показва чрез събиране на тези значения, той е че хората са имали силата и сърце за да приемат Закона.

5 – Наасон

( H5177 נחשׁון nachshôn nakh-shone' From H5172; enchanter; Nachshon, an Israelite: - Naashon, Nahshon. )

Енчантер“ е било магьосник, естествено няма такова нещо, става на въпрос за това, какво хората са получили по свръхестествен начин. Петото име посочва петата книга Второзаконие, която е реципрочен образ на Битие. Второзаконие показва какво хората са приели от горе, а битие какво Бог горе е правил. Както изчислих в друг пост пета заповед е да се пази седмия ден, това посочва кога хората получават свръхестественото. На гръцки ( ναασσων ) съдържа част от сричката за поучение или проповядване публично.

Следващите пет имена утре, а тези вероятно ще се доуточнят.

Old testament, history

No comments: