Saturday, November 15, 2008

08.11 23:58 - 50 години нямаш, . . от преди Авраама

В Йоан 8 глава имаме единствените 9 стиха с общо 11 споменавания на Авраам в това Евангелие. Защо са толкова не е ясно, ясно е само, че тези 11 случая са, код който е написан за да се покаже кой е Авраам и кой Иесус. Загадка, която юдеите на разбраха въпреки опита да им се покаже. От 33 стих имаме остър спор на Юдеите с Христос, те започват с много погрешна теза, "наш баща е Авраам", ние не разбираме какво говориш, не ни касае. Отговора е шокиращ, Иесус им казва, че ако бяха чада на Авраам щяха да знаят какво говори, а не да се правят на важни. Предполагам този спор е бил нещо като тест, "като сте чада Авраамови покажете го!". За съжаление юдеите се провалиха, за тяхно съжаление, не за наше. Отговора, "Авраам умря" бе най неподходящия отговор, тия хора въобще не зацепиха за какво става на въпрос. Иесус ги пита вие въобще знаете ли кой е Авраам, а те отговориха "един дет' умря", ама че темерути. Спомням си случай с един пенсионер преди време, вижда че сме група, която държи Библии и вади от джоба православен календар и заявява, "днес е 6-ти декември Андреев ден". А като ги питахме, "Кой е този Андрей", се опули едно тъпо. Важната дума за разбиране на специалния стих 57 е; ( εωρακ* ) е дума най често ползвана в Йоан, 18 пъти. Навсякъде се ползва като случай на виждане на личността на Бога. В 8:38 Иесус твърди, че е видял Бога, в 8:57 юдеите смятат че не е видял Авраам. Това ме навежда на логичния извод, "еурака" е не гледане, а по специално гледане, познаване на личността на Бога чрез Авраам или Христос в последствие. Друга дума предизвикваща интерес е ( ηγαλλιασατο ) в предния стих 56, някаква по специална радост предизвикана от вън, като например тази на Елисавета в Лука 1. Предполагам думата в случая е укор за неверието и неразбирането на юдеите, за разлика от Авраам, който бе "Егалиасто", а Йоан бе дори и в утробата си зарадван от Иесус. Целта на постинга е да се разгадае на колко години Иесус е бил разпнат. Защото сега чета, че според православните или по скоро някои православни теолози, Той според тази глава е разпнат 40 годишен. Такова твърдение бързо трябва да се отхвърли, в главата четем юдейски спор, зад чийто смисъл Иесус показва смисъла на Авраамовото бащинство. Факта, че Авраам се среща само тук в Евангелието е определящ смисъла на пасажа. Разбира се и католическата идея за 33 години трябва да се отхвърли като догадка, която със сигурност не е правилна, просто е била избрана някаква възраст с междинно значение, а не с доказателства и факти. Може би не е ясно от къде ще се вземе информация за възрастта, след като в Евангелията нямаме указание, аз все пак мога да посоча, че връзката на Иесус и Исаак в естествения живот е много директна. В Бт.23:1 се вижда, че Сара умира след случая на Мория, когато е 127 години, това е 42,(3) по 3, не знам какво значи, но погребението със сигурност е преди сватбата на Исаак. Текста на историята е записана след смъртта и според мен с пророческа цел. Накратко да спомена предположението си. Разпъването трябва да е малко след навършването на пълнолетие, на 21 г. Исаак не бе закаран на Мория малолетен, но не бе и в зряла възраст над 30-те. Точната възраст е явно добре укрита и за сега мога само да кажа, че това е предположение. Исаак бе наречен син на Авраам на отиване на Мория за последно пред него, Иесус е бил разпнат като Божи син пак на същото място и впоследствие само вярващите в него го наричат Божи Син. Трябва според мен да има повече време между Мория и сватбата,както и факта че след Мория Исаак е напълно зрял мъж, което навежда на идеята за възраст в началото на пълнолетието. Друг образ на Христос в тяло, този на Авесалом представящ "тъмната страна" на Христос, също умря млад, на дърво между земята и небето, прободен от най верния войн на Давид. Авесалом бе наречен от него "младежа". Липсата на дати за раждането и Смъртта, не би трябвало да се превръща в повод за съмнителна фи

No comments: