Saturday, November 15, 2008

12.11 23:14 - Магаретарят, Новозаветния психолог

Това е длъжност, спомням си добре като малък за човека който избираха за магаретар. Хората в селото на дядо и баба се придвижваха изключително на магарета и каруци като в Библейски времена. Когато се наложеше да отидат да берат гроздето или на други градини често се събираха над 50-60 магарета, за да се въдвори ред, магаретата се събираха и се назначаваше отговорник за деня, наричан магаретар. Хората се грижеха много за магаретата си и можеха да отделят човек да се занимава с тях цял ден, да ги води в трънаците да пасът и да търси и гони когато ги прихване магарията. Магарето не е стадно животно, за него трябва да се отделя специално внимание, нужен е подход и отношение, магарето има характер. Това животно изисква, не е просто да ги събереш като овци, нито да им се крещи като на кози или да се говори мило и нежно като на крави. Изисква се проява на отношение, магарето трябва да се убеди със чувства. Именно за това за тази длъжност избираха винаги някой стар ерген или мъж на средна възраст, който сутринта при събирането на лозарите е бил най шумен вдигал е врява правел е някаква разправия или подобно. Сега вече няма толкова много магарета, но тази почетна и неблагодарна длъжност се изпълнява от психолози. Професията на психолога и магаретаря е почти идентична и двете професии ползват едни и същи методи, на моркова и тоягата. Към тях трябва да прибавим и една друга професия, тази на евангелския пастор, думата пастор е заблуждаваща, защото се пастируват само овци или кози, магар'ьта не се пастируват, те се психологизират. Точно такива са днешните евангелски служители, теса магаретари-психолози, овцете са животни които не се нуждаят от личен подход, пасторите не крещят често, както се пасат кози, а и не се сближават с миряните както се гледат крави. Пасторите са психолози. Вчера докато преминавах покрай митинга на "Кремиковци", се сетих каква е целта Иесус да се качи на магаре влизайки в Ерусалим преди разпъването, две са причините; 1. Влизайки яздейки добичето той демонстрира че само преминава през града, това не е неговия дом или собственост, а само предверието на истинското му царство. 2. Когато царете са влизали в града те са били носени на ръце от най високопоставените, другите са се подреждали след тях като са докосвали носещите по гърба или дрехите, за да символизират приемането на властта им. Иесус обаче не искаше никой да го носи, за него това бе работа а не висок пост, Той не дойде да бъде цар на земята, а Господар на света, не просто на един град за когото се подготвяше разрушение. Ето и случаите в които се ползва магаре в НЗ; ( πωλον ονου ) рожба на ослица в Йн.12:15 ( ονον και τον πωλον ) е магарица и осле е само в Мт.21, три пъти. Магарицата е в един от седемте стиха със Сион, като в ст.5 имаме и ( υποζυγιον ) би трябвало да е оседлано, а не както се споменава направо в нашия и много други преводи осел. В Мт.21:5 и 2Пет2:16 само Христос и Ваалам яздят магарета, какъв смисъл има това не е ясно. Магарето на Ваалам както бях писал познаваше по добре ангелите от него. Предполагам тази хумористична картина на говорещо магаре е образа на пророческото служение, необходимо е да се намери личен подход, както ангела се разкри на ослицата, така и пророчеството трябва да се разкрие първо на служителя лично. За да демонстрирам със силен пример магарешкия характер на пророческото служение ето една статия на руски за Улф Екман. Легендарния шведски проповедник е влязъл като магарето на Христос във връзка със номинални лутерански кръгове в родината си. Явно активността му в СССР и другаде по света не е изоставена, но опита натрупан с магарета по света се прилага и в съседните на Упсала кервансарай. Напълно продължавам да подкрепям Екман и да му благодаря че преди време именно на негова проповед имах благотворно освобождаване от лични проблеми изцяло моя вина. Все пак в Мк.11 и Лк.19 се споменава че учениците са поставили дрехите си, символ на позицията си в духовния свят на ( πωλον ) ослето. Предполагам че става на въпрос за за възване на някаква кърпа на ослето което е ходело след ослицата на която е яздел Иесус, така според мен не се символизира, че апостолите са вкарали Иесус като цар в Ерусалим, а са били техните служения заведени в града, в който те всъщност нямаха власт, за разлика от Христос. Пак трябва да се измъкна с общата фраза, този символизъм пак ще се доразгледа. Библейския Осел Самарянина има "ктенос" ( κτηνος ), но не и осел в Лк.10:34, думата е част от отрицателни характеристики на служители в писмата на Павел, явно служителите не трябва да са добитък, както правилно се превежда думата. Думата за шест е много подобна ( εκτην ), но може би няма връзка.

No comments: