Thursday, October 16, 2008

05.10 21:39 - Трапеза и плащеница

Във вече разглежданата тема за Дн.10, където за Петър се спуска 'плащеница' с животни за ядене е показан юдейския начин на хранене. За разлика от съвременната ориенталска представа за ядене, в която се опъва някаква черга и на огромна тава се слага манджата, от която всеки с ръце рови да докопа кокал и не се ползват прибори и съдове и всички се омазват с обилно напоеното с лой ядене. При Юдеите яденето в миналото е било различно дори и от днешния начин на ядене според съвременната представа за хранене. Основното изискване е било храната и водата да не се поставят на земята, всички съдове и чували с храни и напитки са били закачани на куки и провисвани на тавана, подобно на суджуците или връзките лук днес, в някои френски ресторанти дори и до днес на таваните слагат да висят всякакви неща, остатък от старото наследство на юдейския обред на 'очищението'. Например; съдът с вода се е носел на кобилица, закачал се е на въже, с което се е вадела вода, без съдът да се допира до земята нито веднъж, понасял се обратно и се е закачал на въже за греда на тавана, това е в Йн.2:6 " . . по обичая на юдейското очищение, . . ". Целта е не само запазване на чист съда, от ограничаване на контата му със земята, но и символизъм на произход от небето на храната и водата ползвана от небесния народ – юдеите. За това античните амфори са с остро дъно и две странични дръжки, те висели на въжета, а острото дъно е било по удобно за вадене на вода и хващане с ръка за наливане. Храненето е протичало по подобен начин; 11 и видя небето отворено и някакъв съд, като голяма плащеница, да слиза, спускана чрез четирите ъгъла към земята. (Acts 10:11), видението в е било според юдейския начин на хранене. Превода е подвеждащ, ( σκευος ) е съдове, в които са поднесени не живи 'земните същества', както излиза, а сготвени цели като за жертвоприношение. Фразата "заколи" в случая е да бъдат разпределени за други тези необичайни и за евреина еретични жертви. "Плащеница" е ( οθονην ) среща се само тук и в разказа в гл.11. Общо ( οθον* ) се среща 7 пъти, 5 за 'плащеницата', с която е обвито мъртвото тяло на Христос. Предполага се, че става на въпрос за ленена тъкан, но не може да сме сигурни. При хранене е връзвана за четирите си края и е била закачана за въжета на гредите на тавана. Хората са стояли прави, като само важни гости или главата на дома е сядал на някакъв специално направен стол, децата са стояли до родителите си, които са им подавали храна и напитки в ръцете, това е също част от начина възпитание на юдея. Противно на днешната ориенталска практика, юдеите са ползвали прибори за хранене, а не са ровели в тава с обща манджа, имало е специални съдове за всеки вид ядене, за всеки човек, специални лъжици и други. Храната се поставяла пред всички и се разделяла от някой специално упълномощен от главата на дома. Сегашната практика, всички да седят на столове е похристиянчения вариант на юдейското ядене, вече главата на дома дава правото всеки да седи на специален стол, не само Той. Описание или по скоро частично споменаване за това се споменава в Мт.15 и Мр.7, притчата за жената с болната дъщеря. В случая жената показа добро познаване на юдейския обичай на хранене, възрастните ядат от вързаната високо 'плащеница', дават на децата, те дали нарочно или поради симпатия хвърлят на кученцата, които ядът от земята. Така ханаанката получи 'небесна храна', като застана на правилното място, се докопа до изцеление, което остана от децата. Другото забележително в случая е ,че тя нарича децата източник на небесна храна, пророческо изказване впечатлило Господ. Друго доказателство за това, че трапезата е висяла и за някой е можела да стане бесилка, е в Рм.11:9; 9 И Давид казва: - "Трапезата им нека стане за тях примка и уловка, Съблазън и въздаяние; (Rom 11:9), кофти проклятие и то от Давид. Трапеза ( τραπεζ* ) имаме на тайната вечеря, масите на сребро менителите в Храма, споменавана от хананката, богаташа на Лазар, небесната трапеза на която Господар не е Иесус, "банкерите" в притчата за злия и ленив слуга, два пъти в Дн., 1Кр. и Ев., общо 15 пъти. Никъде другаде няма споменаване на; "маса", тезгях или някакъв плот в НЗ. Храненето за юдея е било приемане на небесните дарове, а не угаждане на червата.

No comments: