Friday, October 15, 2010

Истината за провала на 10-те съгледвача

Когато се разгледа причината да се изпратят само 12 съгледвача в обещаната земя в Числа 13 и 14 винаги съм търсил смисленна причина за пропускането на племето на левитите. Такова изясняване не съм намирал, само някакви обяснения, че левитите не е трябвало да се сражават с другите, на тях нямало да им се даде земя и прочее не особено смисленни приказки.

Истината е следната, след седмицата на шатрите, първия ден на третата седмица в седмия месец е ден #214 или #129 от пасхата. Тогава народа се вдига да пътува от планината по посока към границата, където да се премине Йордан. Ден #129 е и номера на деня в годината на Пасхата. На 40-тия ден от това пътуване, реката вече се вижда и Моисей събира представители на племената за да им изясни плана за нахлуването. Всяко племе избира по един представител и така освен самия Моисей, който е представител на левитите имаме събрани 12 души плюс самия него. Това значи, че 40 дена на "обикаляне" всъщност са дните на пътуването, а не на някакво "стратегическо" шпиониране. Именно на това събрание станало в ден #255 от началото на годината и в ден #180 от пасхата, точно на срещуположния край от кръговата диаграма за съпоставяне имаме обсъждане на плана за нахлуване, когато Моисей казва на хората нещо което никак не им харесва. 10-те представителя не са уплашени от високите стени или от нефилимите-гиганти, те не са доволни от самия план за нахлуване. Когато тръгват от планината, те очакват че Моисей, който е слязъл от среща с Бога, а преди това е предрекъл смъртта на египетския първороден ще бъде с тях, но той им съобшава именно тогава, на 40-тия ден, че неговото пътуване приключва и той трябва да остане в земята на Сит. Чувайки тази новина в последния момент или по скоро 20 дена преди нахлуването, което е трябвало да стане в ден #200 от Пасхата или #275 от годината, диагонално на жертвата на Мория те са разочаровани. Смятат именно личното присъствие на Моисей за гаранция на успеха, но не е така. Мойсей бе връзката с Бога, неговата задача да бъде приемник на символизма на Кайн бе още по важна и за това Мойсей не трябваше да преминава реката. Там наистина бе земята на нефилимите както и земята на Авел и Йосиф, той трябваше да остане в земята на Адам и Сит. Както знаем освен Халев и Исус Навиевия син другите се разбунтуваха и заявиха неуместно че ще останат и те с Моисей в земята на Сит, защото след като са тръгнали заедно и той трябва да дойсе с тях. Този бунт и недоволство бе поредния провал на ситите, този път това бе провал на общността. След провала на тоталитарната власт с отказа на Фараона, сега и демокрацията също показа че и тя е негодна да възстанови изкуплението. Ако тези представители - "съгледвачи" се бяха съгласили с плана и бяха тръгнали след 20 дена то резултата би бил, че в деня на следващата пасха агнето щеше да бъде чудотворно пренесено във времето назад с 380 години на същото място на планита Мория и Авраам щеше да получи заместителската си жертва. Тъй като и този вариант бе провален, вече Христос трябваше да се яви лично за да гарантира пренасяне на агнето за Авраам. На недоволството на представителите - "съгледвачи" Моисей отговори, че ще останат заедно с него в земята на Сит, но като покойници.

За сега провалите на ситите, за които се сещам са; хвърлянето на Йосиф в ямата, следва отказа на фараона и сега третия провала на общността или колектива. Следващите два за са този на Авесалом и този на филистимците веднъж Голият следвашия път по времето на Самсон. Въпроса ще се разглежда допълнително. Допълнително ще се обмисли кой ли в духовна форма съпътстваше хората през реката, подобно на Йосиф и Кайн съпровождали Моисей.

No comments: