Tuesday, January 20, 2009

Теология и пророчество във Властелина

Теология и пророчество във Властелина Днес в деня когато си отива последния президент на САЩ е най подходящо да се разгледа пророчеството и теологията на Вастелина. Теологичната част на Властелина започва с Гимли. Единственото джудже в книгата, освен съпровождащите го до Ривъндейл е не просто спомен от Хобита, където джуджетата бяха основните персонажи и не е само представител на расата си. Гимли е образ на приятеля на Толкин, К. С. Луис, той е и единствения образ на богослов в книгата. За разлика от предшествениците си в Хобита, които носеха имена от митологията и както обясних са образи на пуританско-викториански поети, Гимли роднина на Балин, е единствения с ирландско име. Той е и единственото джудже, което е наградено с комплимента, да е от рода на друго джудже, така Толкин отдава "признание" на приятеля си за заслугите му в литературата, като го поставя като наследник на най мъдрите от основателите на английската литература. Джуджешката раса, която е представена от него, представлява религията, от която произхожда Луис, калвинисткото презвитерианство, от което са били потомците му. В книгата той обаче става приятел на елфите. Елфите символизират вече английската църква, елфите на Мраколес, от където е Леголас са англиканизма, а тези в Лот-Лориен и е очарован от принцесата им символизират английския католицизъм. Първоначално калвинстия дух на Луис е бил против "бялата вещица", същата фраза ползва Гимли и която е в първата книга неговата митология, "Нарния", в която е превърнато поклонението към Мария. Но именно благодарение на приятелите си от Fellouship, не задруга, а поклонение вижда, че зад невярно представения култ кум Мария се крие образа на Еклесията, истинската църква. Гимли е очарован от нея, както и Толкин успява да го убеди какъв е истинския замисъл на Бога и как той го ползва дори и чрез изкривените разбирания на простите човеци. Песните, които се пеят в Лот-Лориен са също много близки по съдържание с католическите псалтири, а сцената в която Галадриел показва, че е издържала съблазънта на пръстена, показва разбирането на Толкин, че въпреки заблудата сред хората почитта им към Мария ще бъде приета като еклесиално разбиране. Пръстена няма власт на нея, това бе показано еднакво добре и във филма и в книката. Ривъндейл е образ на Оксфорд или на знанията и науката където Толкин е учил. На съвета на Елронд се взима решение да бъде унищожен пръстена, като именно Елронд и Гандалф знаят как това да бъде направено, те само познават неговата страшна сила, в която убеждават и другите участници представители на всички религии на Англия. Фелоусшипа не е някакъв екуменизъм, това е належащата нужда от общи усилия да се прогони сянката, която ще покрие земята, всеки от фелоушипа има много голяма заслуга за спасяването на земята и унищожаването на пръстена според възможностите си. Но както виждаме той не продължи дълго, като разбира се виновник за разпадането му бе човек. Така Толкин оставя всички в ръцете на двама хобита, като праща образите на знанието и всички други символи на религията да се борят за сигурността на хората директно и да не доближават пръстена. Но да изясня окончателно значението на пръстена, в книгата той бе изобразен като изцяло тайно дело на Саурон, но самия пръстен е отражение на кръста и трънения венец. Днес ние смятаме кръста за християнски символ, но това не е било така преди, съществувал е и преди Христос на него са окачвали закланите животни. Трънения венец е предполагам направен от акациево дърво, срещано на много места в Писанията, като ковчега на Завета, неизгарящия храст от който Бог говори на Моисей, дърва който бяха ползвани за горене и др. Ето защо пръстена може да бъде унищожен само в отвъдното където бе направен и той има силата да обсебва съществата, и да ги корумпира и извращава превръщайки ги в злодей. Пръстена символизира временното служение на хората на земята, и задължението им е да го отменят за да получат Светия Дух. Друг религиозен момент, който забравих да включа в предния постинг е относно така наречените "Немъртви", хората които са отказали да служат на Краля, но им се дава последен шанс да помогнат на живите. Тези призраци са образа на старата религия, "Олд стайл" християнството на Англия, Толкин смята да го използва до край и тогава подобно на Пръстена да го отпрати към небето, както ефектно бе показано в филма. Централната роля на града Гондор с името Минас Тирит има двоен символизъм, духовно той символизира душата на човек и е начин да се изобрази книгата на Бъниян „Свещената война“, в която дявола идва да превземе града на човека. Но другата материалистична част на символизма е с Рим. Почти съм сигурен че Толкин като мен е стигнал до извода че древния Ерусалим е залят от Средиземно море, нещо което описва в Нуменорците, и техните потомци са се преселили в днешна Италия и Франция заедно с вярващи от древен Египет. Така е показан произхода на култа към Рим и неговото значение днес. Там наистна се съхраняват все още най древните ръкописи на писанията. Лорд наместника Денетор носи точно името на една от няколкото титли на папата и се представя като негов заместник. Дори там има пещери гробници на древните наместници, каквито се смята че са катакомбите. Започнах да изучавам Толкин с надежда да достигна именно до някаква съхранена от дълбинте на древността мъдрост, но стигнах само до немъртвите. За сметка на това намерих пророчество за нашето време, което ме кара да изтръпна, както никога до сега. В книгата пръстена е унищожен, но това води до отслабване на елфическите пръстени, тоест църквите и науката вече с нищо няма да са от полза за хората и елфите са започнали да напускат средната земя. Тоест църквите и познанието постепенно ще изчезнат съвсем, поради унищожаването на служението. Вече вярата няма да владее хората, а всички ще се превърнат в роби и животни, и само директна връзка със Светия Дух ще може да запази малцината вярващи доживяващи до самия край. И последен реверас към К. С. Луис, драматичната сцена на гроба на Балин е начин да се се покаже къде е бил проблема във вярата на Луис, царството на презвитерианите е превзето от орки. Балрога събуден в дълбините Мория е някаква критика на Толкин към калвинизма, предполагам става на въпрос за неговото мнение, че езическите и окултни сили издигащи се със страшна сила са дошли именно поради дейността на калвинистите. Това е нещо което за сега не мога точно да преценя, най вероятно според Толкин познанията дошли на земята почти само чрез вярващи като Нютон и Ойлер са довели на повърхността сили който хората не би трябвало да притежават. За последно оптимистичен епилог, хобитите са представители на баптистите, ниския им ръст е заиграване с фрази от Библията като; "най малкия в Божието царство ще е по велик от него. . .", "ако не станете като деца няма да влезете в Божието царство". За косматите му крака съм обяснил преди, това са краката обути за Благовестието, които завеждат пръстена до пукнатините на съдбата. Толкин винаги се е смятал за хобит, независимо от посветената си католическа вяра.

No comments: