Tuesday, November 29, 2011

От къде долетя митът за Дедал и Икар


От къде долетя митът за Дедал и Икар
Отново се натъквам на познати лица, името Дедал се споменава най-рано в Илиадата на Омир, но самият мит е доста нов. Според доста обърканото и непълно описание за историята на прочутия полет на Икар и Дедал се разбира, че авторът е някой наречен Псевдо-Аполодор. Фактът, че източникът е менте не смущава историците да оставят датирането от миналото, а не от края на 19-ти век. Измамникът Sir James George Frazer  FRSE FBA OM (1 January 1854, Glasgow – 7 May 1941, Cambridge) публикува този автор с указание за някакъв си германец, който обаче не е интересен, защото за него разбираме пак по негово време. Самата дума Icarus идва от I carry . . ..
В мита за Икар и Дедал има все пак някои странности, хората винаги са знаели, че слънцето е доста нависоко и нагоре става много студено, восъкът би трябвало да се втвърди много повече въпреки светлината. Восъкът е и най-неподходящия материал, за каквато и да е дейност свързана с натоварване и освен за декоративни цели или печати за друго май не е ползван. Явно става на въпрос за опасността от водорода в балоните ползвани на времето да пренасят пощата и издигането на балона не е стопявало восъчния печат по-хартиения плик, а от резкия спад в температурата и издуването на плика от промяна в налягането восъкът се втвърдява и става чуплив. В Германия няма инциденти с водородни балони до първата световна, но в други страни, особено в Англия са били изказвани сериозни опасения за сигурността и приложението на водорода е било силно ограничено. Така в мита отразяват тези напълно основателни опасения. Ироничното и странното британско чувство за хумор прозира и тук.
Споменава се, че Икар не трябва да лети нито високо, нито ниско. При надуваемите водородни дирижабли на времето е имало долна и горна граница на полет. Височината е ограничавана от спада на подемната сила при ниски налягания на височина и липсата на кислород за хората, не от слънцето както в мита образ на опасността от възпламеняване. Ниският полет над морето също не е за препоръчване, поради опасността при промяна на вятъра балона да бъде ударен във водата.

history, 

No comments: