Wednesday, September 16, 2009

Коя е Мария Магдалена

Коя е Мария Магдалена

За нея писах тук;

http://bogoizbrania.blog.bg/lichni-dnevnici/2007/08/08/shifyra-na-mariia-magdalena.98467

Реших да не редактирам стария постинг, в който има неточности поради липсата на някои важни открития от тази година, а само да взема най-ценното и да актуализирам смисъла според най новите открития.

Във филма и книгата „Шифъра на Леонардо“ единственото смислено нещо бе споменаването на имената на Иесус и Мария Магдалена. Филма и книгата са толкова тъпи и безсмислени, че човек може да съжали всеки, пропилял времето си в занимание с тях.

Мария Магдалена е личността, която първа вижда възкръсналия Христос и това заслужава да бъде разгледано. Името и се споменава в НЗ точно 12 пъти, само в 4-те Евангелия. Според Лука тя е била наречена Магдалена, а според речниците името и е на името на града и. Ако разгледаме гръцкия език ще видим интересно съвпадение, името и Μαγδαληνή е формата на женски род на [ἀμυγδάλη] думата за бадем. Има няколко думи в световните езици за бадем, в нашия език думата е дошла от турски, като езиците до Малайзия имат същата дума. На арабски думата е al-lawz [اللوز], като не мога да не спомена, че планината Синай както и Божите планини – Арарат се намират в северозападна Саудитска арабия и се нарича Джебел ал-Лоз, планината на бадема, а местните бедуини наричат планината Джебел Муса, планината на Моисей. На еврейски е shaked [שקד]. Повече описания за самия бадем на; http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Prun_dul.html#const

Първото споменаване бадем е в Бит 43:11, Яков нарежда на 10-те си сина да занесат на „човека“ в Египет дарове включително и бадеми, човека е Йосиф изчезналият му любим син. Ситуацията е малко странна, защото те отиват в Египет понеже гладуват, как така ще имат; мед, ядки и бадеми и други неща за подаръци не е ясно. Символизма в даровете е важен, „човека“ е преобраз на самия Христос, а десетте му по големи братя символизират идещия Закон. Думата в СЗ с номера на Стронг е Н8245-7. Там където ясно се споменава бадем е Н8247, общо осем пъти, първия път е като дар за човек, дарът има специфична духовна стойност на форма на почит. Яков-Израел е единствения персонаж в Библията, който приживе почита собствения си син, при това повече от един път. След това в описанието на менората има споменаване 6 пъти с номер Н8246 в Изход. Следва интересната случка в Числа 17:8, когато Аароновия жезъл разцъфва и ражда зрели бадеми, цитирана в Ев.9:4, където думата не се споменава. ( - - - изтрити тълкувания от недействителни книги ).

Думите с „маг“

Първата част ( Μαγ* ) се среща в Мт.2, за „маговете“, това е Мария Магдалена заедно със съпруга си са дошли за да помогнат за раждането на Месията.

В Мт. 15:39 се споменава за някакъв плаж на галилейското езеро ( μαγαδανα μαγδαλατσβ ), естествено така е само според превода. Смисъла на фразата ( ορια μαγαδανα μαγδαλατσβ ), е че обиколката на Иесус се е насочила към приключване, започнало е събитието преди момента на говорене, но ще продължи и още малко. Пророческата имплементация е стресираща, като неразбирането на случая от мен е още по страшен. Препратка за подобна ситуация имаме е в Мк. 8:10, ( δαλμανουθα ) е дума свързана с, емануил, манасия иматията-дреха, но какво точно значи тук не е ясно. Вероятно става на въпрос за някакъв спор, който Иесус е започнал в следващите стихове с фарисеите и после е предупредил учениците да внимават за техния квас. Представям си как ли е изглеждал спора, намирайки се на това място от Иесус се изисква знамение от небето. Ситуацията е много подобна на първото изискване на знамение в СЗ, Чс. 17:8, сигурно Иесус е застанал под някое бадемово дърво чакайки въпроса от фарисеите и садукеите. :-)

В Деяния същата дума вече се използва за, магьосник, окултист, на два пъти. Но всъщност става на въпрос за бивш юдеин, или може би тези са били като Мария магдалена и Никодим погребални агенти. Маг се среща и като съставка на две думи в Откровение, армагедон и магог, и тук и навсякъде другаде частицата за „маг“ е нещо свързано с някакъв край с нещо приготвяно за свършване.

Втората част δαλ, също е част от важни думи като;

( G4624 σκανδαλίζω skandalizō skan-dal-id'-zo ), 27 пъти се среща, “Скандализирам” е преведена навсякъде, като съблазнявам включително и в Мт. 26:33, където Петър предрича, че няма да „скандализира“ дори и всички да го направят. Смисъла на скандала обаче е както е значението на думата за скандал в нашия език, става на въпрос за разправия и или публично изявяване или излагане на нещо. Така Иесус предрече на Петър, не че ще се „съблазни“, а че ще го изложи, злепостави публично. Сега като се замисля съблазън и скадал-злепоставяне не са далече по смисъл. Подобно е и значението следващия номер ( G4625 ), пак е някакво излагане.

( G4547 σανδάλιον sandalion san-dal'-ee-on ) е преведено сандал, среща се два пъти и е правилно.

( G4079 πηδάλιον pēdalion pay-dal'-ee-on ), „педалиона“ е руля на кораба.

( δαλματιαν ) е някъде до Галатия, а не в Хърватско, както е според сегашните карти.

( παρδαλει ) е „леопарда“ в От., но не е животно, и ще се разглежда отделно.

( G4585 σεμίδαλις semidalis sem-id'-al-is ) е фино брашно в От. 18:13, уникална дума следвана от вино и масло.

Въпроса има ли връзка между частиците Μαγ и δαλ с други думи и понятия, се изясни окончателно едва сега, Думата „магдалена“ означава човек, който погребва и повива покойниците според важния юдейски ритуал, буквалното значение е „краят на човека излагащ в духа“. Покойника юдеин трябва да се приготви по специален начин така, че дори в смъртта му да е в полза на потомците си. Починалия израелтянин е само част от живота на Божието тяло, избрания народ на земята, ето защо погребването е толкова важно, както и делото на Мария магдалена. Поради връзката на възкресението с чудото на разцъфналия жезъл на Аарон, за това в сегашния гръцки език е използвана дума за бадем с корен „магдалене“.

Следния постинг свързан с Мария Магдален бе редактиран и осъвременен основно;

http://bogoizbrania.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/05/05/.189403

Името на първата публикувана книга на Робърт Шекли ми напомни за нещо важно в Писанията. Шекли е откривателя на "Пришелеца" извънземно снасящо яйцата си в човешко тяло.

В Библията пряко и подразбиращо се има много неща, които не са създадени от Бога, но има само две, за които има изрична забрана да не се доковат с ръка на човек. Едното е предупреждението на Иесус към Мария Магдалена, другото е ковчега на Завета. Между двете има прилика, която не мога да осмисля изцяло, но има и една много видима разлика. Ковчега не трябваше дори да се гледа, докато стотици вярващи видяха Господ възкръснал и дори говореха и ядяха с него. Ковчега подобно на шатрата бе покриван с няколко покривала, като само най горната част бе от син висон за разлика от Шатъра за срещане, който бе със кози кожи. Синьото с избродирани херувими предполагам символизира небесното царство, хората виждаха само това. Ковчега бе с халки и се носеше на дървени прътове, Правенето е описано в Из.25. Както и останалите предмети на шатъра ковчега бе помазан със специално миро, с което бе осветен за святата си служба. От този момент се носеше на "върлини" и не се докосваше с ръка, смъртното предупреждението е споменато многократно. Защото бе обиталище на Духа на земята, място където Бог се срещаше с хората. Той, както и останалите предмети и шатъра за срещане бяха изработени от специални хора със специални дарби.

В "Похитителите на изчезналия кивот" бе дадена визуална престава, която не е точно според Библията, а е за екшън сцените, ще се опитам да направя корекции;

- Размерите му са били по големи.

- Кивота винаги е бил покрит при движение, във филма нацистите умряха чак когато погледнаха вътре.

- Кивота може да се ползва само от помазани наследници на Аарон, всички други, които дори погледнат под покривалата ще умрат, само първосвещеника влизаше в един ден в пресветото място.

- Херувимите са имали не детски вид, а фантастичен и войнствен.

- Кивота не можеше да бъде унищожен от човек, което значи че не би попаднал в ръцете на случайни хора независимо добри или лоши.

- Кивота не гарантира военна победа, той участва само като символ на духовна война. Успех в сражението се гарантираше от това дали хората са били праведни или не, ковчега водеше своя битка и то не срещу демоните, а срещу способността на хората да злоупотребяват с Божите дарби.

Разглеждане на думите.

( G2787 κιβωτός kibōtos kib-o-tos' ) се среща в НЗ 6 пъти, като "ковчега на Завета" е в От.11:19 и Ев.9:4, в другите случаи се споменава за историята на потопа и Ной. Ползвана е една и съща дума за да се покаже общата функционалност. В преден пост изясних, че Ноевия ковчег всъщност е бил "кошница" израсла сама и само оформяна от него. Ковчега на Ной запази семейството му от потопа. ковчега на Моисей трябваше да пази израелтяните от ангелите дошли да колят хората врагове на израелевия Бог, а ковчега показваше на небесните войни кои са добрите и кои жертвите. Ковчега бе "маркировката" на нашите, той не бе оръжие. При прекосяването на Червено море тази роля бе изиграна от ковчега на Йосиф, в Ев.11:22 се споменава поръчката за костите това като чели непряко прави седмо споменаване на ковчег. Дали случайно или не нещо такова бе показано в предпоследната сцена на филма. ( Допълнение от 09-та думата „киботос“ значи не ковчег а затваряне или съхраняване на специално място. Ето защо се получава така че е сбъркано за градината на Ной е приравнена на ковчег и от там на кораб. )

( H727 ארן ארון 'ârôn 'ârôn {aw-rone'} aw-rone' ) е думата за ковчега на Моисей, Среща се за първи път за ковчега на Йосиф, Следва Из.25 описание на направата, Из.26 е описано "умилостивилището" или the mercy seat или, Atonement-Cover. От описанието изглежда да е като капак на ковчега, но не съм съвсем убеден в това, Целта бе не да се покрие кутията, а да е място над което да се показва Божието присъствие, като само се поставяше над кутията. В Чс.4 се описва как завесата разделяща святото и пресветото място се поставя върху ковчега, сигурно както Сим и Яфет покриха баща си. След това имаше кожено покривало, след това синьото покривало винаги се виждаше най отгоре при пренасянето. Описването на ковчега показва една от особеностите на Петокнижието, в Битие се описва какво Бог е направил и планувал за хората, в Изход как и от какво ги е спасил, Левит е показан образа на самия Бог и неговия Завет, както и на Божите хора, в Числа и Второзаконие са описани действията на хората за Бога и Завета Му.

Следва често споменаване в книгата н Исус Навиев. В 3-та и 4-та глава съществува детайлно описание на преминаването на Йордан с ковчега, според някои коментатори така се преминава в небето, не съм съгласен с такава интерпретация, По скоро така "небето" преминаваше реката разделяща земята от "небето", за това има толкова често споменаване на ковчега. В 6-та гл. Ковчега се изправя пред стените на Йерихон - "Храма на луната", както е името му, вещите му се предават на левитите, а хората на пъкъла без Раав "обърналата" се жена, както трябва да се разбира името и. В 8-ма гл. са прочетени за първи път Закона пред ковчега и народа, така вече небето и земята са свързани посредством хората. В Сд.20 е една от най странните битки в Библията, тази срещу Вениаминците, преобраза на новозаветните вярващи, но те са изцяло избити благодарение на Финеес, който е служел пред ковчега, като цялата случка се върти около града им.

В 1См.4-6 Ковчега прави седем месечна разходка по филистимската ривиера, посетени са Гет, Азот и Акарон, особено внимание е обърнато на храма на Дагон, където идола е послужил за забавление и е получил някои застрахователни щети, възстановени частично, като полицата е преразгледана основно и коригирана с оглед бъдещи посещения. Взети са местни сувенири, пет златни мишки, те символизират вредата и нехигиеничността, екзотични образи на поклонение във всеки от петте града. Подарени са и други пет златни сувенира, в туристическите справочници са неправилно споменати като хемороиди, това е с цел да не се стресират малолетни, всъщност става въпрос за пет златни форми на органи като при мъжете. "Язвите на тайните места", както е в по нови издания касаят само мъжете, а преди идването си в курортния регион местните обитатели обещаха "мъжко посрещане", което и масово представиха. Десетте сувенира от злато са били претопени, така над филистимския декалог е демонстрирана огнена победа. Вече никаква сила на вреда и нечистота, както и на "мъжественост" не заплашват Израел.

Моисеевия ковчег е бил запазен до времето на Христос, всякакви други теории за съдбата му са заблуда и ерес.

Ако трябва да търсим днес ковчега той е в Тялото Христово.

Old testament, new testament

No comments: