Wednesday, May 6, 2009

Победата над свети Георги

Победата над свети Георги

За връзката на легенди, книга и Библията

Един от най характерните образи на източните митове е легендата за свети Георги убил змея, който изяждал девици или по скоро деца от някакво село най редовно. Мястото на събитието в най разпространения вариант на легендата е Ливан, но в действителност легендата идва от източна Европа, а ливанските планини са ползвани за да се покаже Библейския произход на мита за победа над ужасяващо чудовище в материалния свят. Мита обаче не е прескочил директно от Откровение 11-13 глави, а идва по малко по заобиколен път. Минава през първата християнска книга, която се отличава от всички издадени преди това. Pilgrim progres на John Bunyan е по различна от всичко излязло преди нея. В нея главното действащо лице е обикновен човек, а не както във всичко предишно да се говори директно за Библията без алегория или да се възхвалява някакъв крал или философ или някаква велика идея. Макар Пилигрима да съдържа всичко това, то главното действащо лице е обикновения човек и е дори с обикновеното име Християнина. В легендата е отразен народния характер на личността, същия образ е и в книгата. а герогос е дума от Библията за земеделец. Името не се среща в католическите страни, но е широко разпространена в източните и в Англия и Германия, името Георги е избрано именно за това, за да се подчертае обикновения характер на героя. Друга връзка с описаното от Бъниян чудовище от втората му книга в която Господин „Брейвхард“, ака „смело сърце“ заедно със още седем други помощници все със такива описателни имена нанася на дракона воден от жена смъртоносни рани, подобно е описанието в Откровение. Във втората част на книгата „чудовището“ отвлича децата от града, в легендите яде девици, друго разминаване е в това че в книгата подобно на Откровение чудовището е водено от жена. В легендата жената, се е трансформирала на девойка, дъщеря на местния чорбаджия, докато в Библията е „порнеа мегале“. Наистина е трудно да се различи плътската част от Библейската, но в книгата на Бъниян чудовището е символ на злото на болестите, докато в Библията звяра също иска да изяде детето на жената и то е възприемано погрешно като Христос на някои места, но според моето тълкуване в предни постове това е духовен преобраз на Новото създание, родено от Светия Дух и човешкия дух.

Този случай в книгата на Бъниян освен тази легенда, която иронично ще се чевства като празник на армията, дава и начало на много други легенди например; легендата описана от филма „Смело Сърце“ на Мел Гипсън, за митичния шотландски герой е дериват именно от тази книга, друга легенда е историческата измислица за кръстоносните походи и за английския крал „Ричард лъвското сърце“, образ помпозно възприет от главния мъжки герой в продължението на Пилигрима.

No comments: