Tuesday, March 10, 2009

Липсващите самаряни

Това е въпроса който Иесус задава в този пасаж. "Къде са другите девет"? Първото неизвестно е, дали останалите са юдеи или са самаряни, просто не е ясно какви са със сигурност. Но е по вероятно да са юдеи.

Проблема започва още от стих 11 ( . . .διηρχετο δια μεσονα μεσουτσβ . . . ) не е преминавал през Самария и Галилея, а е обикалял околностите на Йерусалим и когато е бил в граничния регион и Самария и Галилея са били от другата страна на границата, е видял 10-те прокажени, това значи цитирания гръцки на ст.11. Първата и важна особеност е, че групата е пратена при свещениците, тоест въпреки че Той е изцелителя, ги праща при служителите, като чели те служат на него :-). Смисълът е все пак в поклонението на Него, един юдейн никога не е трябвало да се покланя на друг човек, юдейна не е просто човек, той е антропос човек. Човек с позиция на приел Словото Божие и следователно задължен да се пази чист от плътски и естествени опасности за това Слово, което е в него.

Тук се изправяме пред една уникална дума ( αλλογενης ) състои се от две думи, като първата е "алло"-външен , друг и "генес"- роден, заченат. Така значението е не "иноплеменник" или „стрйнджер“, а роден различно. Иесус посочва,че поклонението на Него трябва да става не според правилата на Юдеите, които действат от позиция на приели вече Слово Божие, а от позиция на човеци, които са родени по естествения начин както този самарянин. След като Иесус е човек, трябва да му се покланяме като обикновени човеци, не като юдеи, специални антропоси. Самите десет прокажени символизираха декалога, Иесус ги очисти като символ на очистването на заповедите, които бяха за естествените хора. Така вече очистени заповедите на декалога можеха да се превърнат във основа, върху която да се обуят двете обувки на Благовестието и да служат вече на юдеите, не на "алогеносите".

Ето защо имаме само един самарянин завърнал се да се поклони на Иесус, нещо немислимо за юдейн. Заставайки на декалога, обути в двете обувки на Благовестието, очистени от Господ се покланяме на Бога като един човек роден естествено, но служещ на антропоса.

No comments: